A brit adatvédelmi hatóság (ICO) 500 ezer font (kb. 193 millió forint) bírságot szabott ki a skót CRDNN Limited (a továbbiakban: társaság) hideghívásokat érintő gyakorlatára tekintettel. Több mint 3000 beérkezett panasz hívta fel a hatóság figyelmét a társaság kéretlen hívásaira.
A hatóság 2018 márciusában a hideghívások további kivizsgálása érdekében kiszállásakor lefoglalta a társaság számítástechnikai eszközeit és dokumentumait. A vizsgálat kiderítette, hogy a társaság 2018 június és október közötti időszakban naponta körülbelül 1.6 millió adósságkezeléssel, ablakok és kazánok értékesítésével kapcsolatos hívást indított.
Egyes hívások az érintettek biztonságát veszélyeztették, mivel a vasúthálózat egyik irányítóközpontját célozva, lefoglalták a vonalat a vasúti átjárók biztonságáról érdeklődők elől. Továbbá feltárásra került, hogy a hívásokat hamisított telefonszám (úgynevezett ’spoofed’ number), tehát a valódi hívószám helyett, más telefonszám használatával indították, ezáltal a felkeresett személyek előtt ismeretlen maradt a hívó fél kiléte. A hatóság megállapította, hogy a társaság az érintetteket hozzájárulásuk nélkül kereste fel, kizárva ezzel a hozzájárulás megtagadásának lehetőségét, mint annak egyik lényeges elemét.
Fent említettek, az e-privacy irányelvet implementáló Privacy and Electronic Communications Regulations (PECR) rendelkezéseibe ütköző jogsértések. A PECR az érintettek elektronikus kommunikációval kapcsolatos jogait határozza meg, így különösen a marketing hívások, e-mailek és üzenetek, a cookie-k, valamint a kommunikációs szolgáltatások biztonságára vonatkozó szabályokról rendelkezik.
A hatóság nyomozásvezetőjének nyilatkozata szerint a társaság több millió ember számára okozott zavart és kellemetlenséget, a hívások száma rendkívül magas számú volt, valamint az érintettek hívásokat elutasító kérelmére a társaság további kéretlen hívásokkal reagált. A PECR szerint kiszabható legmagasabb bírságösszeg kivetésekor a hatóság figyelembe vette, hogy a társaság vezetői a jogszerűtlen működés tudatában, mindent elkövettek annak nyilvánosság elől történő elfedése érdekében, akár a címek változtatásával, akár a tevékenység külföldre kihelyezésével, vagy a felszámolás megkísérlésével. A vezető kiemelte, hogy az előbb említettek ellenére is sikerült elérni a társaság felelősségre vonását, köszönhetően a közösség együttműködésének és a hatóság részére benyújtott panaszainak.
A hatóság felhívásában utasította a társaságot, hogy az értesítés kézhezvételét követő 35 napon belül hajtsa végre a megfelelő intézkedéseket, annak érdekében, hogy vizsgált tevékenysége a PECR-ben foglalt rendelkezésekkel összhangba kerüljön.
További információ: https://ico.org.uk/about-the-ico/news-and-events/news-and-blogs/2020/03/scottish-company-hit-with-maximum-fine-for-nuisance-calls/
Kép: www.ico.org.uk